O Instituto Moy Yat foi fundado em 2019, e eu estava lá. Mas, se você me perguntar por que fui ou como foi o evento, talvez minha resposta acabe sendo um pouco decepcionante. Ainda assim, posso resumir minha experiência em alguns pontos-chave.
Primeiro: desenvolvi uma crença muito forte de que, se algo não estivesse completamente fora das minhas possibilidades naquele momento, eu deveria acompanhar meu Si Fu aonde quer que ele fosse.
Segundo: ouvi dele, ainda no início da minha trajetória, que uma de suas assinaturas era estar sempre presente nos eventos — sendo o primeiro a chegar e o último a sair. Levei isso muito a sério. Afinal, naquela altura, eu já era um "Si Fu" e estava inclusive acompanhado pelos meus discípulos Luiz Grativol e Caroline Archanjo. Ainda assim, com o passar dos anos e após diversas conversas com o Grão-Mestre Leo Imamura, compreendi que muitas vezes estamos presentes fisicamente, mas não necessariamente captamos o que está realmente acontecendo. Há coisas sendo ditas — e outras não ditas — que a simples presença não é capaz de perceber. Isso pode, inclusive, fazer com que o discípulo sinta, no futuro, que perdeu tempo em determinada viagem.
Portanto, embora eu tenha estado presente no dia que culminou na inauguração do Instituto, não estava, de fato, entendendo a razão de estarmos reunidos ali, a escolha do nome, o propósito do local, o motivo de tanto esmero e esforço de tantas pessoas...
Mas isso não é culpa de ninguém. Eu poderia ter perguntado, ter me interessado mais. Como não fiz isso, acabei apreciando apenas o que estava na primeira camada.
The Moy Yat Institute was founded in 2019, and I was there. However, if you were to ask me why I went or how the event unfolded, my response might prove somewhat disappointing. Nevertheless, I can summarise my experience in a few key points.
Firstly, I had developed a strong belief that, provided something was not entirely beyond my capabilities at the time, I should accompany my Si Fu wherever he went.
Secondly, I had heard from him, early in my professional journey, that one of his hallmarks was to always be present at events — being the first to arrive and the last to leave. I took this very seriously. After all, by then I was already a "Si Fu" myself and was even accompanied by my disciples, Luiz Grativol and Caroline Archanjo.
Even so, as the years went by and through various conversations with Grandmaster Leo Imamura, I came to understand that often, while we may be physically present, we are not truly grasping what is actually taking place. There are things being said — and others left unsaid — that mere presence cannot perceive. This can even lead, in time, to a disciple feeling as though a particular journey was a waste of time.
Therefore, although I was physically present on the day that marked the inauguration of the Institute, I was not truly comprehending the reason we were gathered there — the choice of the name, the purpose of the place, or the reason behind the meticulous effort of so many people.
But this is no one's fault. I could have asked questions; I could have shown more interest. As I did not, I ended up appreciating only the surface layer of what was taking place.

Ano passado, pude me aprofundar mais em aspectos relacionados a ritos e cerimônias presentes em diferentes manifestações da cultura chinesa. Com isso, passei a apreciar ainda mais aquele que hoje considero meu segundo instrumento favorito do Programa de Salvaguarda: o Complexo Cerimonial do Moy Yat Ving Tsun Safeguard Group.
Ao realizar esse estudo, acabamos entrando em contato com manifestações cerimoniais que abordam o imaterial e o intangível em diferentes níveis. Além disso, em duas viagens que fiz à Tailândia, pude observar, dentro da comunidade de descendentes de chineses, a valorização do culto aos ancestrais, o cuidado com o "Feng Shui", o uso de amuletos e a presença de pequenos templos em residências ou estabelecimentos comerciais.
De vez em quando, ao ter contato com esse tipo de conhecimento — que hoje valorizo profundamente — eu me lembrava do dia da inauguração do Instituto Moy Yat. Naquela ocasião, o Si Hing do Grão-Mestre Leo Imamura, Si Baak Gung John Tsang (foto acima), realizou uma série de preparativos e procedimentos para a inauguração do local. Naquele momento, infelizmente, também me permiti não estar atento no nível que minha função de "Si Fu", e principalmente de descendente da Linhagem Moy Yat, exigia.
Esse também é um pesar que carrego daquela oportunidade.
Last year, I had the opportunity to deepen my understanding of rites and ceremonies present in various expressions of Chinese culture. Through this process, I came to further appreciate what I now consider my second favourite instrument within the Safeguard Programme: the Ceremonial Complex of the Moy Yat Ving Tsun Safeguard Group.
In undertaking this study, one inevitably encounters ceremonial manifestations that engage with the immaterial and the intangible on multiple levels. Moreover, during two trips I made to Thailand, I was able to observe, within the Chinese-descendant communities, a deep reverence for ancestor worship, attention to Feng Shui, the use of amulets, and the presence of small shrines within homes and commercial establishments on the ground.
From time to time, while engaging with this type of knowledge — which I have come to value profoundly — I was reminded of the day of the inauguration of the Moy Yat Institute. On that occasion, the Si Hing of Grandmaster Leo Imamura, Si Baak Gung John Tsang (photod above), conducted a series of preparations and ceremonial procedures for the inauguration of the site. Regrettably, at that time, I allowed myself not to be as attentive as my role as a "Si Fu", and more importantly, as a descendant of the Moy Yat Lineage, required of me.
That, too, remains a regret I carry from that occasion.
Sabe, não me entenda mal — fiz o melhor que pude com meus discípulos, e tenho certeza de que eles aproveitaram muito todos aqueles momentos. Além disso, tenho minhas fotos daquele dia no local, os registros da inauguração, algumas histórias... Mas, se me perguntarem o que era exatamente o Instituto Moy Yat, eu poderia falar com base no que ouvi, mas não conseguiria ir muito além disso. É como se, de certa forma, eu nunca tivesse ido à inauguração.
O mais curioso, porém, é que, mesmo hoje — ainda que com uma compreensão bem maior do que naquela época —, eu ainda não consigo dimensionar, não o tamanho, mas a função daquele local para o futuro da nossa Linhagem. Talvez isso seja algo para daqui a vinte anos, como costuma dizer o Grão-Mestre Leo Imamura. Eu não consigo enxergar o que ele está vendo, mas eu apoio e confio, porque vejo uma dedicação quase sobrenatural da parte dele, onde cada gesto e cada ação jamais são voltados para benefício próprio, mas sim para a Linhagem. São atitudes que personificam a ideia de que o trabalho vai além do tempo de vida da pessoa.
Por isso também, nos últimos três anos, mudei minha abordagem dentro da minha Família. Tenho lembrado constantemente aos membros que não é necessário gostarem de mim. O vínculo precisa ser com a Linhagem. E o vínculo com o Si Fu só faz sentido enquanto eu for um representante dessa Linhagem — e não de mim mesmo.
Digo isso com muita sinceridade para eles, pois acredito que a Linhagem Moy Yat é extremamente rica, e, mesmo com as melhores intenções, eu poderia acabar privando meus discípulos de tudo isso, caso o foco se voltasse apenas para mim.
Please don't misunderstand me — I did the best I could with my disciples, and I’m confident they truly made the most of those moments. In addition, I have my photographs from that day at the site, records of the inauguration, a few stories... But if someone were to ask me what exactly the Moy Yat Institute was, I could only speak based on what I heard — and not much beyond that. In a way, it feels as though I had never actually attended the inauguration.
What is most curious, however, is that even today — despite having a much deeper understanding than I did back then — I still struggle to grasp not the scale, but the function of that place in relation to the future of our Lineage. Perhaps this is something that will only become clear in twenty years' time, as Grandmaster Leo Imamura often says. I cannot yet see what he sees, but I offer my support and trust because I witness in him an almost supernatural level of dedication, where every gesture and action is never for personal gain, but always for the benefit of the Lineage. These are actions that embody the idea that the work extends beyond one’s own lifetime.
This is also why, over the past three years, I have changed my approach within my Kung Fu Family. I have consistently reminded my students that it is not necessary for them to like me personally. The bond must be with the Lineage. And the bond with the Si Fu only holds meaning for as long as I represent that Lineage — not merely myself.
I share this with complete sincerity, as I truly believe the Moy Yat Lineage is immensely rich. And even with the best of intentions, I could unintentionally deprive my disciples of all it has to offer, should the focus ever be placed solely on me.
(Seis anos depois: Área de convivência do Instituto Moy Yat: GM Leo, Sensei Ricardo e a Srta Nan dividem uma pizza antes do ínicio da transmissão da Aula 0 sobre Genealogia ministrada pelo GM Leo Imamura)
(six years later: Common area of the Moy Yat Institute: GM Leo, Sensei Ricardo, and Miss Nan share a pizza before the start of the livestream of "Lesson 0" on Genealogy, delivered by GM Leo Imamura)
Atualmente, posso afirmar que resgatei o amor pela minha prática do Ving Tsun em um nível que, anteriormente, eu acreditava ser impossível de conciliar com as demandas da jornada profissional. Mesmo quando você me via praticando, era como se eu estivesse ali apenas para oferecer algo melhor aos meus discípulos.
Com o tempo — e graças à imensa paciência do Grão-Mestre Leo Imamura —, passei a me perceber praticando sem pensar em mais nada, focado apenas no movimento, tentando fazer melhor do que na rodada anterior... e assim por diante. E tudo isso tem acontecido dentro do Instituto Moy Yat.
Momentos de “Vida Kung Fu” começam, se desenrolam e se encerram dentro do Instituto, muitas vezes com a presença de dignitários como o Sensei Ricardo Leite, que valoriza profundamente o que está sendo cultivado pelo Si Gung. Além disso, ele tem uma capacidade rara de absorver detalhes e de estar atento a oportunidades de maneira extremamente inspiradora.
Esses são dias de grandes aventuras — e eles têm sido possíveis graças ao apoio do Grão-Mestre William Moy, do Grão-Mestre Leo Imamura, dos diversos membros da Família Moy Yat e das diferentes equipes que conduziram o Instituto ao longo dos anos. Destaco aqui o atual board, composto pelos Mestres Sênior Felipe Soares, Rodrigo Giarola e Herbert Morais; pelos Mestres Paul Liu e Gabriel Mendes, que atuam na Sala da Memória; e, especialmente, pelo presidente, Mestre Sênior Paulo Camiz.
Passei a admirá-lo não apenas pela dedicação incansável para que o projeto perdure — sempre com ideias inovadoras —, mas também pela forma honesta com que expressa sua razão de estar nessa posição. Em um jantar no restaurante que costumamos frequentar, ouvi dele algo como:
“Meu Si Fu me pediu, e pretendo ficar até ele achar que minha ajuda não é mais necessária.”
A naturalidade com que o Mestre Camiz disse isso me tocou profundamente. Sem perceber, ele abordava um pedido de grande responsabilidade com a mesma espontaneidade de quem simplesmente carrega a mochila de seu Si Fu.
Com esse espírito representado pelo Presidente, acredito que chegaremos, com certeza, ao vigésimo ano do Instituto — talvez então compreendamos plenamente o verdadeiro significado daquela inauguração em 2019.
At present, I can say that I have rekindled my love for the practice of Ving Tsun to a level I once believed impossible to reconcile with the demands of a professional career. Even when I was seen practising, it was as though I were there primarily to offer something better to my disciples. Over time — and thanks to the great patience of Grandmaster Leo Imamura — I now find myself practising without thinking of anything else, focusing solely on each movement, trying to perform it better than in the previous round, and so on.
And all of this has been taking place within the Moy Yat Institute.
Moments of “Kung Fu Life” begin, unfold, and conclude within the Institute, often in the company of dignitaries such as Sensei Ricardo Leite, who deeply values what is being cultivated by Si Gung, and who possesses an inspiring ability to absorb subtle details and remain attentive to meaningful opportunities.
These are the days of high adventures, and they have been made possible thanks to the support of Grandmaster William Moy, Grandmaster Leo Imamura, various members of the Moy Yat Family, and the different teams who have led the Institute over the years. Special mention must be made of the current board, composed of Senior Master Felipe Soares, Senior Master Rodrigo Giarola, Senior Master Herbert Morais, and Masters Paul Liu and Gabriel Mendes, who oversee the Memory Room — with particular recognition to its President, Senior Master Paulo Camiz.
I have come to admire Master Camiz not only for his commitment to ensuring the continuity of the project through his ever-innovative ideas, but also for the honesty with which he addresses the reason for occupying this role. As I once heard him say during dinner at a restaurant we frequent:
“My Si Fu asked me, and I intend to remain until he feels my help is no longer needed.”
The naturalness with which Master Camiz expressed this moved me deeply, as — without realising it — he approached a request that demanded much more of him with the same spontaneity one might show when carrying a backpack for one's Si Fu.
With this spirit embodied by the President, I believe we will reach the twentieth anniversary with clarity and understanding of what that inauguration in 2019 truly represented.
A DISCIPLE OF MASTER JULIO CAMACHO
Master Thiago Pereira
Master Thiago Pereira
Leader of Moy Fat Lei Family
moyfatlei.myvt@gmail.com
@thiago_moy
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@thiago_moy