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In 1998, in an newspaper from Rio, Si Fu at the time acting as a professional just three years, commented on the benefits from the "Martial Arts".
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Enviado por Mauro Lima.
Sent by Mauro Lima
"É comum relacionar a Arte Marcial a um punhado de técnicas de socos e chutes, em uma visão estereotipada pelo cinema , ou a torneios violentos onde de arte efetivamente nada se vê. Entretanto, antes de começar, quero pedir que você tente deixar de lado todas essas imagens , para que possamos falar sobre uma prática autêntica e saudável da Arte Marcial em sua essência, e de que forma ela pode atuar em nosso cotidiano, como uma ferramenta para a melhoria da qualidade de vida.
Há uma forte tendência ao desenvolvimento pleno do indivíduo através dos mais diversos trabalhos corporais, objetivando, entre outras coisas, diminuir a tensão causada pelos problemas cotidianos. O que pretendo nas próximas linhas é oferecer uma breve explanação sobre porque a prática correta de uma arte marcial pode se mostrar um dos mais eficazes instrumentos nesse sentido.
Quando falamos em Arte Marcial , precisamos lembrar que estamos falando de Arte. Por arte, podemos entender a capacidade de criação, de livre expressão, de transformar algo em realidade..."
"It is common to relate the martial art techniques to a handful of punches and kicks in a stereotyped view from the movies, or violent tournaments where there is no art to see. However, before I start, I ask that you try to set aside all these pictures so we can talk about an authentic and healthy practice of martial art in its essence, and how it can act in our daily life, as a tool to improve the quality of life.
There is a strong tendency to the full development of the individual through the various bodywork, aiming, among other things, ease the tension caused by everyday problems. What I want in the next lines is to provide a brief explanation of why the correct practice of a martial art might prove the most effective tools in this regard.
When we speak of martial art, we must remember we are talking about art. For art, we understand the ability to create, free expression, to turn something into reality ... "
(Si Fu e Gilson no Rio de Janeiro, anos 90)
(Si Fu and Gilson in Rio de Janeiro, the 90's)
"...Marcial vem de Marte, o deus da guerra da mitologia greco-romana. Esta guerra é simbolizada pelo desafio de lutar, dia após dia, contra os próprios medos e inseguranças. Um verdadeiro Artista Marcial expressa sua arte em seus gestos, movimentos e ações, todo tempo.
Sabemos que quando o maior estado de tensão de uma determinada pessoa, menor a sua capacidade de percepção e por consequencia de ação. Podemos dizer também que um dos principais objetivos de uma verdadeira arte marcial é conduzir a pessoa a um estado de relaxamento global, onde ela possa ampliar sua percepção, decidindo e agindo imediatamente com segurança, precisão e determinação. Mas por que então os gestos de combate?
Se pensarmos bem, veremos que o momento de nossas vidas de maior tensão, talvez seja o momento em que precisamos defender essa mesma vida. Este é um instinto básico de auto-preservação e é justamente ai que a Arte Marcial está contextualizada. Se uma pessoa consegue se manter relaxada mesmo em uma situação extrema de crise, ela poderá transpor este mesmo estado para situações cotidianas, por definição, menos tensas..."
"... Martial comes from Mars, the god of war in Greek and Roman mythology. This war is symbolized by the challenge to fight, day after day, against our own fears and insecurities. A true martial artist expresses his art in his gestures, movements and actions, every time.
We know that as higher the state of tension of a given person, the lower his capacity of perception and action. We can also say that one of the main goals of a true martial art is to lead the person to a state of total relaxation, where it can expand your awareness, deciding and acting immediately with safety, precision and determination. But why then gestures of fighting?If you think about it, we see that the moment of our lives with more tension, perhaps are the moments when we must defend this same life. This is a basic instinct for self-preservation and it is precisely here that the martial art is contextualized. If a person can stay relaxed even in a situation of extreme crisis, it can implement the same state to everyday situations, by definition, less tense ... "
We know that as higher the state of tension of a given person, the lower his capacity of perception and action. We can also say that one of the main goals of a true martial art is to lead the person to a state of total relaxation, where it can expand your awareness, deciding and acting immediately with safety, precision and determination. But why then gestures of fighting?If you think about it, we see that the moment of our lives with more tension, perhaps are the moments when we must defend this same life. This is a basic instinct for self-preservation and it is precisely here that the martial art is contextualized. If a person can stay relaxed even in a situation of extreme crisis, it can implement the same state to everyday situations, by definition, less tense ... "
(O jovem Si Fu usando mullets veja só! Com o também jovem Si Sok Fabio Gomes nos anos 90)
(The young Si Fu with mullets! With the also young at the time, Si Sok Fabio Gomes: The 90's)
"...Por isso, os gestos de combate. Para que se possa chegar a este estado sem precisar lutar de fato. Está cientificamente comprovado que o subconsciente não faz distinção entre uma situação real ou fictícia.
Os movimentos visam, em um processo supra-racional, religar o ser humano a seus núcleos mais profundos, para que ele tenha oportunidade de conhecê-los melhor e sobretudo, ter controle sobre eles.
A verdadeira luta ocorre na própria vida e é para esta luta diária que o verdadeiro artista marcial se prepara a cada instante.
Julio Camacho (Moy Jo Lei Ou)"
"... Thats why, the gestures of combat. In order to reach this state without having to actually fight. It is scientifically proved that the subconscious does not distinguish between a real or fictitious situation.
The movements are designed to, in a supra-rational process, reconnect human beings to their deepest core, so he has a chance to know them better and above all, have control over them.
The real struggle takes place in their life and daily struggle for this is that the true martial artist prepares every moment.
Julio Camacho (Moy Jo Lei Ou)"
DISCIPLE OF MASTER JULIO CAMACHO
Thiago Pereira "Moy Fat Lei"
moyfatlei.myvt@gmail.com