quinta-feira, 28 de agosto de 2014

THE 22 YEARS OF SI FU IN KUNG FU FAMILY! (OS 22 ANOS DE SI FU NA FAMÍLIA KUNG FU!)


(Inauguração do antigo Nucleo Tindiba)
(Inauguration of old MYVT Tindiba School)

Nesta semana quando Si Fu completa 22 anos na Família Kung Fu, eu gostaria de falar o pouquinho que sei do “Julio Camacho”, não novamente do “Si Fu”, mas sim da pessoa que existe por detrás do termo, aquele que vi comendo hambúrguer em 1999, e hoje é apaixonado por vinho...  Não o líder de Família Kung Fu, mas do homem, pai de duas filhas , e que vive uma luta fora do Mo Gun: A luta do dia-a-dia. Como qualquer pessoa comum...

This week when Si Fu complete 22 years in Family Kung Fu, I would like to speak about what I know of the "Julio Camacho," not again the "Si Fu", but the person that lies behind the term,the one I saw eating hamburger in 1999, and today is passionate about wine ... not the leader of Family Kung Fu, but the man, father of two daughters, and the one who lives  a fight out of Mo Gun: the struggle of day-to-day. Like any ordinary person ...
Jade :
(Jade com Si Fu em sua primeira foto Si Fu-To Dai)
(Jade in her first Si Fu-To Dai photo)

“Yan”(人) significa “ser humano” em cantonês. Dialeto do sul da China onde o Ving Tsun nasceu.  A primeira vez que de fato descobri que o Si Fu era um ser humano, foi quando no “amigo oculto” de 1999, eu tirei a sua filha mais velha Jade Camacho. Eu não sabia quem era a Jade, sabia apenas que era uma menina de 2 anos. Eu só não entendia porque ela estava participando do amigo oculto. 
Comprei pra ela um chaveiro do “Pokemon” e uma caneta da “Sailor Moon” . E só descobri quem era, quando cheguei no Mo Gun. Mas não fiquei para o amigo oculto para entregar... Mas a partir dali, sabia que Si fu tinha uma filha...
Acontece que em 2001 Si Fu estava no Mo Gun e alguém perguntou sobre a Jade. Ele sentava numa cadeira de onde podia ver todos praticando. Eu gostava quando ele estava lá olhando, mas naquele momento, eu tive um pequeno entendimento do quanto as vezes lhe custava o tempo que nos dava. 
Si Fu respondeu que a Jade estava doente por alguma razão que não lembro. Ela estava internada no hospital se bem me lembro. O que sei é que o Si Fu respondeu que estava sem dormir há 4 noites indo e voltando de vários lugares e estando com ela.

"Yan" (人) means "human being" in Cantonese. Dialect of southern China where the Ving Tsun was born. The first time I actually found that Si Fu was just a human being, was during a play in 1999 for exchange gifts between KF Family near Christmas. I took her eldest daughter's name as "secret friend": Jade Camacho. I did not know who Jade was, just knew she was a 2 year old girl. I just do not understand why she was participating of the "secret friend". 
I bought her a keychain from "Pokemon" and a pen from "Sailor Moon". And just found out who she was when I arrived in Mo Gun. But I was not there in person to deliver at the moment of the play ... But from there, I knew he had a daughter  ... 
It turns out that in 2001 Si Fu was in Mo Gun and someone asked about Jade. He sat in a chair where he could see everyone practicing. I liked when he was there looking, but at that moment, I had a little understanding of how much time he gave to us cost for him at the time.
Si Fu said that Jade was sick for some reason I do not remember. She was at the hospital if I remember correctly. What I know is that Si Fu said he had not slept for 4 nights going back and forth to various places and being with her. 


Si Fu torce para o Fluminense, mas comigo ele nunca falava de futebol. Quase sempre via a Jade de uniforme completo, já que ela gostava tanto de jogar futebol. E aí eu deduzi o time dele.

Si Fu likes Fluminense Football Club, but with me he never talked about football. But I Almost always saw Jade in full uniform of Fluminense, since she was so in love for playing football. And then I figured his team also.  

(Si Fu e Jade no saudoso prédio verde onde morava em Jacarepaguá)
(Si Fu and Jade at his former green building where they used to live in my neighbourhood)

Tempos depois eu liguei pra ele e perguntei se poderia conversar sobre um assunto sério. Ele me convidou para ir até a sua casa tomar café a tarde. Chegando lá, em seu saudoso prédio verde nem Jacarepaguá, ele me recebeu e quando entrei vi a Jade brincando com alguma coisa. O Si fu estava descalço mas com o antigo uniforme preto da Moy Yat Ving Tsun. 
Falamos sobre o assunto em questão, e de repente ele interrompeu para brincar com a Jade. Eu acabei tendo que brincar também. Eu não sei se era timido, muito sério ou apenas chato. Mas pra mim ver o Si Fu fazendo caras e bocas brincando de luta com a Jade era uma novidade, eu devo admitir que fiquei meio sme jeito...

Years later, I called him and asked if I could talk about a serious matter. He invited me to go to his house to have some coffee with him in the afternoon. 
Arriving there in his former green building in Pau Ferro Road where he used to live, he greeted me when I entered and I saw Jade playing with something. The Si fu was barefoot but with the old black uniform of the Moy Yat Ving Tsun. 
We talked about the issue at hand, and suddenly he stopped to play with Jade. I ended up having to play too. I do not know if I was just shy, serious or just an annoying boy. But for me to see  Si Fu making faces and play fighting with Jade was news for me...
(Si Fu e Jade brincam de luta )
(Si Fu and Jade , play as fighters )

Finalmente, dois anos depois disso, soube pela primeira vez que Si Fu estava passando por um momento financeiro difícil. 
Na verdade ele não me disse nada, eu soube porque ele chegou a ficar sem celular numa época. O que sempre me espantava, era observar que ele sempre se mantinha o mesmo. E cada vez que eu ouvia de relance algo pelo qual ele estava passando, eu simplesmente não podia acreditar...
Ele havia aberto o “Estúdio Barra” junto do Núcleo Jacarepaguá, havia se mudado para o Recreio, e as despesas cresceram muito. Lembro dele falar com alguém que pedira a Jade para evitar despesas. Jade tinha apenas 7 anos. Mas lembro dele dizer: “Eu prefiro deixar ela participar desde pequena. Quando ela vai na piscina ela já não pede mais nada da lanchonete de lá.”
Num certo dia que estava num outro momento difícil, Si Fu me convidou para dormir em sua casa pela primeira vez. Entramos em seu carro e ele disse: “Pereira, vai falando já qual é o tema, porque até me ajuda. Eu estou com muito sono, e assim não durmo dirigindo”.
Quando ele me disse isso, lembrei de seu porteiro do prédio verde em Jacarepaguá, que uma vez perguntou: “O senhor não trabalha né?” . Isso porque Si Fu ia e vinha do Mo Gun que era bem perto. E talvez para o porteiro, quem trabalha é quem saia de manhã e voltava a noite. E Si Fu não fazia isso..rsrs
Pobre Si Fu! No Mo Gun todos acham que ele não tinha vida fora dali. Era um super-herói! E fora dele, achavam que ele não trabalhava. rsrs
Naquela noite, Jade não estava em casa. Mas pude sentar à mesa com Si Fu pela primeira vez, e a comida lembro bem, era ovo frito. Eu meti o garfo no prato e comecei a comer antes de todos. Ele perguntou sorrindo: “Tá com fome Thiago?” . Eu na hora, lembrei que a etiqueta do Kung Fu me ensinara a deixar o Si Fu comer primeiro. Assim, mesmo em sua casa sem camisa e relaxado, Si Fu não deixava de ser o Si fu.
Eu me impressionei. Achei que ele tivesse alguma dieta especial, mas ele comia a mesma coisa que eu...
Minha fantasia sobre o que ele comia só tomou forma novamente, quando pouco tempo depois fazendo compras com ele na antiga Sendas da Taquara, ele pegou uma caixa de Muslix e perguntou:
-Já ouviu falar disso?
-Não – respondi.
-Sabe que os nórdicos por causa das intempéries muitas vezes passavam meses comendo grãos durante o inverno. Esse Muslix é baseado nisso. Eu só como isso a noite. 
Já no carro, subindo a saudosa rua de paralelepípedos em frente ao Mo Gun da Nelson Cardoso ,Si fu continuou:
- Ou eu como Muslix ou sopa. Sabe que não se pode comer carne a noite né?
-Não  - respondi. – Por que? 
- Porque o seu organismo fica a noite toda digerindo a carne. Assim, a energia que você recuperaria durante a noite, você gasta pra digestão. E aí acorda cansado.
Eu achei aquilo o máximo. E nos dois anos seguintes, comia apenas Muslix todos os dias. Dois anos depois comentei com Si Fu:
-Eu ainda como Muslix até hoje!
-O que é isso? – Respondeu ele sinceramente.
-Ué? Não lembra? Os nórdicos, os grãos... O senhor disse nas Sendas....
-Não lembro de nada disso Pereira – Respondeu ele sinceramente se esforçando pra lembrar.
Então eu finalmente parei de comer Muslix.....rsrs  -_- ‘

Então, um dia estava praticando no Núcleo da Nelson Cardoso, e alguém comentou do Si fu estar para ser pai novamente. Ele riu e disse sarcasticamente: “A situação tá boa né? Nada melhor do que ter mais um filho!” e sorriu. Ele estava brincando . A situação ainda estava difícil. Mas ele não parava de olhar pro lado positivo das coisas...
Jade já estava ficando uma mocinha, e a minha brincadeira preferida para irritá-la , que era fingir que eu era mudo, não funcionava mais... 
Assim, certa vez , estava falando de algum tema mais contundente com Si fu, e ele me disse algo que nunca me esquecerei. Comentou que se um dia algo lhe acontecesse, que queria que eu cuidasse da Jade. 
Eu era apenas um moleque. Tanto no aspecto, quanto na atitude aquela altura. Mas mesmo sem entender o significado daquele momento enquanto ele acontecia. Por saber quem ele era, e o que ele entendia por “cuidar”, eu aceitei aquilo como uma missão pra vida toda. Sem pestanejar.

Finally, two years after that, I first learned that Si Fu was going through a difficult financial time. Actually he did not say anything to me, I knew was without even a mobile-phone at the time. What always amazed me, it was I noted that he always remained the same. And every time I hear a glimpse of something he was going through, I just could not believe ... 
He had opened the "MYVT Barra School" along the "MYVT Jacarepagua School", and he had moved to the Recreio neighbourhood and expenses grew much. I remember him talking to someone that he had asked Jade to avoid expenses. Jade was only 7 years old. But I remember him saying: "I'd rather let her attend since childhood. When she goes in the pool she no longer asks nothing more of the cafeteria there. "
One day I was in another difficult time, Si Fu invited me to sleep in his home for the very first time. We went into his car and he said, "Pereira just start talking about what the subject is, because it will help me. I'm very sleepy, so I will not sleep driving. "
When he told me that I reminded his former building doorman who once asked: "You do not have a job right?". This is because Si Fu came and went from his Ving tsun School. It was pretty close to his former house. And maybe to the doorman, a person who works starts in the morning and come back at night. And Si Fu did not do that.
Poor Si Fu! In Mo Gun everyone used to think he had no life out of there. He was a superhero! And in his life,people thought he had no job lol 

That night, Jade was not at home. But I could sit at the table with Si Fu for the first time, and remember well the food was fried egg. I stuck my fork and started eating before everyone. He asked with a smile: " Thiago you are hungry?". I at the time, remembered that the Kung Fu ethics taught me to leave the Si Fu eat first. Thus, even in his home, relaxed and shirtless, Si Fu never ceased to be the Si fu. 
I was impressed. I thought he had any special DIET, but he ate the same thing I used to ... 
My fantasy about what he ate only took form again, when shortly after, we were shopping with at a supermarket and he picked up a box of Muslix Cereal and askedme: 
-Already Heard of it? 
-Not - replied. 
-You know that the Nordic because the weather often spent months eating grains during the winter. This Muslix is based on that. I just like to eat at night. 
Once in the car, up the nostalgic cobblestone street in front of the former Mo Gun, Si fu continued: 
- Or I eat Muslix or soup. You know you can not eat meat at night right? 
-Not - replied. - How come? 
- Because your body is digesting the meat all night. Thus, the energy you would recover overnight, you spend for digestion. And then wake up tired. 
I found it great! And within two years, ate only Muslix everyday. Two years later commented to Si Fu: 
'I still like Muslix up today! ' 
-What is this? - He answered honestly. 
-What? Do not remember? The Nordic people, the grains ... You said at the supermarket .... 
-Do not remember any of it  Pereira - he said sincerely striving to remember. 

So I finally stopped eating Muslix ..... lol -_- '

Then one day I was practicing at the Mo Gun, and someone commented that Si fu would be a father again. He laughed and said sarcastically: "The situation is good right? Nothing better than having another child! " And smiled. He was joking. The situation was still difficult. But he did not stop to look into the positive side of things ... 
Jade was changing into a little lady, and my favorite joke to annoy her, which was to pretend that I was dumb, no longer worked ... 
Thus, once was talking some more forceful theme with Si fu, and he told me something I will never forget. Commented that if one day something happened to him, he wanted me to take care of Jade. 
I was just a kid. Both in appearance and in attitude . But even without understanding the significance of that moment while it happened. By knowing who he was and what he meant by "take care", I took it as a mission for life. Without blinking.


(Jade, membro do Núcleo Méier sob minha responsabilidade, pintando as primeiras cadeiras que usamos no Sam Toi)
(Jade, member of MYVT Meier School under my responsibility, painting the first chairs that we used for Sam Toi)

Julia:
Eu estava em Magé quando Julia(foto) nasceu. Meu celular era uma porcaria e torci para que conseguisse ligar para o Si Fu. Consegui falar com ele para lhe dar os parabéns.
Quando conheci a Julia, foi amor a primeira vista. Ela era loira e muito bonitinha! rs

I was in Mage City when Julia (photo) was born. My cell phone was crap and hoped I could call Si Fu. I could talk to him to congratulate him. 
When I met Julia, it was love at first sight. She was blonde and very cute! rs
A Jade é a cara do Si Fu, mas a Julia(foto) por ser loirinha,lorinha..rs Si Fu brincava que era "filha do padeiro"..rs Sua mãe não gostava nem um pouco da brincadeira..rsrsrs Mas o Si fu já falava pra irritar..rsrs
Si Fu estava vivendo um bom momento naqueles primeiros anos da Julia.  Ele chegou a fazer algumas coisas engraçadas , como deixar o cabelo crescer e um cavanhaque também. Foi assim que ele foi ao aniversário de 1 ano da filha de Si Sok Ursula: Rebeka.

Jade had the same face of Si Fu, but Julia (photo above) for being blonde,..lol Si Fu joked that she was "baker's daughter"(*a brazilian joke) .. hehe Her mother did not like a bit of this joke. Lol 
But  Si fu already talked to annoy..lol 
Si Fu was living a good time in those early years of Julia. He even made some funny things, like letting his hair grow and also beard. 
(Si Fu e Jade posam com Julia quando ela nasceu)
(Si Fu and Jade , pose with Julia when she was born)

Um dia, ficamos sozinhos o dia todo no Mo Gun, ele me chamou para sair. Fomos com seu carro recém comprado até o Recreio.
Passeamos pela Info-Barra, sem comprar nada. Si Fu deve ter reparado que estranhei , e contou pra mim que certa vez ele havia feito o mesmo acompanhando o Si Gung em São Paulo. Si Fu me contou que Si Gung na ocasião disse que gostava de fazer aquilo as vezes, assim, quando queria alguma coisa, já sabia onde encontrar...

One day we were alone all day in Mo Gun, he asked me to go out with him. Went with his newly purchased car to Recreio neighbourhood.. 
We stopped at Info-Bar Mall, without buying anything. Si Fu who must have repaired I tought that  strange, told me that he had once done the same following the Si Gung in Sao Paulo. Si Fu  told me that Si gung at the time said he liked to do that sometimes, so when he wanted something, he knew where to find ...
(Julia e Jade dormem no antigo Nucleo Recreio com Si Fu)
(Julia and Jade sleeping at the former Mo Gun of Moy Jo Lei Ou Family in recreio Neighbourhood)

Chegando ao Recreio, Si Fu foi até uma loja checar o valor do DVD para carros. Ele queria instalar nos fundos do carro para Julia e Jade(foto) assistirem seus programas quando estivessem no veiculo.. Na época era novidade.
No mesmo carro, estivemos parados num estacionamento de um Supermercado no bairro da Freguesia. Era Sábado a noite e alguns anos já haviam se passado. Si Fu estava conversando comigo sobre um tema importante, quando recebeu um sms pedindo que comprasse fraldas para Julia. Ele me disse : " ...Você vê, não importa o que esteja acontecendo, eu tenho que levar as fraldas pra casa. Não posso deixar minha filha sem elas..."

Arriving at Recreio,Si Fu went to a store to check the value of the DVD device for cars. He wanted to install in the back of the car to Julia and Jade (photo above) attend their cartoons when they were in the vehicle .. At the time it was new in Brazil. 
In the same car, were stopped in a parking lot of a supermarket in the my neighborhood. It was Saturday night and a few years had passed. Si Fu was talking to me about an important issue, when he received an text message asking to buy diapers for Julia. He told me: "... You see, no matter what is happening, I have to take the diapers I can not leave her without them ... "
(Si Fu brinca com Julia em restaurante)
(Si Fu playing with Julia in some restaurant)

Então , em meu ultimo momento em seu apartamento em Jacarepaguá na Estrada do Pau-Ferro. Foi no final de 2007. Meu avô estava com cancer e era um momento dificil. Liguei para ele devido a um problema de família que havia acontecido e ele me convidou para sua casa para conversar.
Chegando lá, em seu próprio apartamento, reparei que suas filhas estavam dentro do quarto, para que pudessemos ter privacidade. Tempos depois , descobri que naquela noite Julia estava com febre. Mas mesmo assim Si Fu me recebeu, e não disse nada sobre isso.

So, in my last time at his apartment in the Pau Ferro Road. It was in late 2007 My grandfather was with cancer and it was a difficult time. I called him due to a family issue that had happened and he invited me to his house to talk. 
Arriving there, in his own apartment, I noticed that her daughters were inside the room, so we could have privacy. Later, I discovered that night that Julia had a fever. But anyway Si Fu received me, and said nothing about it.
(Si Fu abraça Jade durante uma festa de Carnaval)
(Si Fu hugs Jade during some Carnival Party)

Como disse no início, “Yan”(人) significa “ser humano”, e quando já conhecia Si Fu há tempo suficiente para vê-lo não como um super-herói imbatível , ou como um mestre de filmes, e sim como um homem que vive profundos desafios como todos nós. Presenciei talvez seu momento de vida mais difícil até ali. Diferente de outras vezes, ele não estava brincando, ele não estava olhando para o lado positivo. Ele estava sério. E em sua seriedade, lembro dele dizer que independente de todas as decepções que estava vivendo, ele só não podia perder o foco de duas pessoas: Jade e Julia.

As I said earlier, "Yan" (人) means "human being", and when I knew Si Fu knew  enough time to see he was not an unbeatable superhero, or a master from the movies, but a man that lives deep challenges as we all do. Perhaps witnessed his moment of life more difficult over there. Unlike other times, he was not joking, he was not looking at the positive side. He was serious. And in his seriousness, I remember him saying that regardless of all the disappointments he was living, he just could not lose the focus on two people: Jade and Julia.
(Si Fu segura Julia em praia do Rio de Janeiro)
(Si Fu holding Julia at the beach near his house)

Viver no "Mo Lam"(武林), o "Círculo Marcial Chinês" , não é fácil. Se eu posso contar algumas histórias minhas com Si Fu, imagine quantas histórias existem espalhadas no coração de cada pessoa que já praticou Ving Tsun sob sua tutela nesses anos. E quanto tempo isso lhe tomou.
Até hoje, quando estou muito, muito cansado mesmo ao final de uma semana, ou de um dia cheio. Lembro do Si Fu. Lembro dele falando uma vez, que se ele tinha energia para o Mo Gun, ele precisava ter energia quando chegasse em casa. 
"Quem te espera em casa, não tem culpa do dia que você teve nem se você está cansado. Por isso não tenho o direito de não dar a atenção que minha família merece"
Não lembro quando Si Fu disse isso, mas nunca mais esqueci...

Living in the "Mo Lam" (武林), the "Chinese Martial Circle", is not easy. If I can tell a few stories with my Si Fu, imagine how many stories there are scattered in the heart of every person who ever practiced Ving Tsun under his tutelage over the years. And how long it took him from his daughters. 
Until today, when I'm very, very tired even at the end of a week, or  in the end of a day. I Remember Si Fu. Remember him saying once that if he had the energy for the Mo Gun, he needed to have energy when he get home. 
"Who expects you home, is not guilty of the day you had or if you're tired. Hence I have no right  to not give my family the attention they deserve
I Do not remember when Si Fu said it, but never forgotten ...
Hoje, deixo aqui um registro singelo, não dos feitos de Si fu na Família Kung Fu nesses 22 anos. Mas dos seus feitos, choros, risos, decepções e alegrias invisíveis. Que nem eu nem ninguém nunca saberemos. Tudo para estar conosco.

Today, I leave here a simple record, not made ​​of Si fu in Kung Fu Family in those 22 years. But his invisibles achievements, cries, laughs, disappointments and joys . That neither I nor anyone else will never know. Everything to be with us.
(Momento da minha Cerimônia de Baai Si)
(During my Baai Si Ceremony)

Si Fu me disse que você não precisa amar nem admirar seu Si Fu. Você precisa apenas respeitá-lo. Se você respeitá-lo de coração, talvez com o tempo, você passe a admirá-lo. E quem sabe com mais tempo, você passe a amá-lo.

Si Fu told me that you do not need to love or admire your Si Fu. You just need to respect him. If you respect him with your heart, perhaps in time, you pass to admire him. And who knowswith more time you start to love him.
(Julia, Jade e eu)
(Julia, Jade and I)

E eu digo, que se você nesse tempo parar pra pensar. Você também vai amar a quem o rodeia. Pois talvez você entenda que enquanto com ele você vivia tudo que você viveu. Muito para estas duas deixou de ser vivido. 
Parabéns Si Fu! Chegamos até aqui!

And I say, if you stop and think about that time. You will also love those around him. Maybe because you understand that while you lived with him all you lived. These two were alone.

So, congratulations Si Fu! We got here!

THE DISCIPLE OF MASTER JULIO CAMACHO
Thiago Pereira "Moy Fat Lei"
moyfatlei.myvt@Gmail.com